Mobil Kıç Borusu Yağlayıcısı, gemilerde kullanılan Cedervall tipi kıç borusu yataklarının ve gemilerin bazı kanatçık dengeleyici yataklarının yağlanması için özel olarak geliştirilmiş, yüksek performanslı ve yüksek viskoziteli bir yağlayıcıdır. Mobil Kıç Borusu Yağlayıcısı, emülgatörler, yapı değiştiriciler, yüzey aktif maddeler ve korozyon önleyicilerle birleştirilmiş nispeten yüksek Viskozite İndeksi (VI) baz yağlarından formüle edilmiştir. Deniz suyuyla kolayca emülsifiye olarak yapışkan ve mükemmel bir yağlayıcı olan kararlı bir su-yağ emülsiyonu oluşturur. Deniz suyu varlığında etkili pas koruması sağlar ve yağlayıcı film tabakası suyla yıkanmaya karşı dayanıklıdır, böylece zorlu çalışma koşullarında uzun süre korozyon koruması sağlanır.
Pervane şaftı bir geminin gövdesinden geçtiğinde, kıç tüpünde bulunan bir yatak tarafından desteklenir. Bu uygulamada üç farklı yatak tipi kullanılır: 1) İç tarafında salmastra kutusu bulunan ve dış tarafında conta bulunmayan lignum vitae yatağı deniz suyuyla yağlanır. Salmastra kutusu, gerekli görüldüğü takdirde gres veya yağ ile yağlanabilir. 2) İç ve dış uçlarında yağ geçirmez kauçuk contalar bulunan bronz veya beyaz metal yataklar genellikle sudan kolayca ayrılan bir yağlayıcı yağ ile doldurulur. Genellikle istenen viskozitede türbin yağları, motor yağları veya hidrolik yağlar önerilir. 3) Yağ geçirmez iç conta veya salmastra kutusu ve tamamen yağ geçirmez olmayan metalik dış conta bulunan bronz veya beyaz metal yatak olan Cedervall tipi, suyla kolayca emülsifiye olan bir yağlayıcı gerektirir. Mobil Kıç Tüpü Yağı bu ihtiyacı karşılamak üzere formüle edilmiştir. Cedervall tipi rulmanlarda, genellikle rulmana su hattının üstünde bulunan bir yerçekimi tankından yüksek viskoziteli bir yağlayıcı verilir, böylece yağlayıcının suyun rulmandan atılmasına yardımcı olacak yeterli basınç altında olması sağlanır.
Gemi dengeleyicilerindeki son gelişmelerden biri, Brown Brothers and Co. Ltd, William Denny and Brothers Ltd., AEG ve Deutsche Weft tarafından ortaklaşa geliştirilen Denny-Brown-AEG dengeleyicisidir. Bu yeni tasarımlarda, kanatçıklar, kullanılmadıkları zaman geminin gövdesindeki saklama kutularına öne doğru katlanmalarını sağlayan mafsal yataklarına monte edilmiştir. Sabit bir şaft, temel mafsaldan uzanır ve kanatçık, geminin yalpalamasını azaltmak için doğrultma hareketini sağlamak üzere bir hidrolik mekanizma ile kanatçığın eğilmesine izin veren iki yatak üzerinde bu şafta monte edilmiştir. Kanadın iç kısmı ve kanatçık yatakları, su hattının üzerinde bulunan bir üst tanktan yerçekimiyle yağlanır ve temel mafsal yatakları, bir yağlayıcı pompadan gelen basınç beslemesiyle yağlanır.
Dengeleyiciler ve kıç tüplerindeki bu üç yatak setinin yağlanması için gerekenler yeterince benzerdir; böylece hepsi için tek ve özenle formüle edilmiş bir yağlayıcı kullanılabilir. Ancak, tatmin edici bir performans için yağlayıcının, yüksek tüketime neden olacak aşırı hızlı akış olmadan yerçekimi basıncı altında düzgün bir şekilde akacak doğru viskoziteye sahip olması; yataklarda karşılaşılan ağır yükler altında aşınmayı en aza indirmesi; yatakları ve diğer bileşenleri korozyondan koruması ve yağlama özelliklerini korumak ve korozyonu en aza indirmek için contalardan geçen deniz suyuyla emülsifiye olması gerekir.
Kıç tüpü uygulamalarında, yağlayıcı tüketimi hem yağlayıcı maliyeti hem de tankları doldurmak için gereken işçilik maliyeti açısından büyük bir endişe kaynağıdır. Uzun süreli iki gemi denemesinde, Mobil Stern Tüp Yağlayıcısı, önceki formüle kıyasla önemli ölçüde daha düşük tüketim gösterdi ve en azından en iyi rakip ürün kadar düşüktü. Testler boyunca yağlama tamamen tatmin ediciydi. Bu sonuçlar, Mobil Stern Tüp Yağlayıcısının kıç tüpü yataklarının etkili ve düşük maliyetli yağlanmasını sağladığını göstermektedir.
Temel özellikler ve potansiyel faydalar şunlardır:
Özellikler | Avantajlar ve Potansiyel Faydalar |
Seçilmiş viskozimetreler | Kritik dengeleyici ve kıç tüpü bileşenlerinin etkili yağlanması |
İyi emülsifikasyon özellikleri | Deniz suyu varlığında yağlamayı korumak için kolayca emülsifiye olur |
Mükemmel pas ve korozyon özellikleri | Deniz suyuna maruz kalan kritik yatak yüzeylerini korur |
Çok amaçlı kullanım yeteneği | Gemide ihtiyaç duyulan yağlayıcıların sayısını azaltır |
Zorlu uygulamalarda iyi viskozite tutma | Etkili sızıntı kontrolü ve azaltılmış yağ tüketimi |
Mobil Kıç Borusu Yağlayıcısı, üretici tarafından yüksek viskoziteli, kolay emülsifiye olan bir yağlayıcının önerildiği gemilerdeki Cedervall tipi kıç borusu yataklarının yağlanması için önerilir. Ayrıca, Denny-Brown-AEG gemi dengeleyicilerinin kanatçık yatırma yataklarının ve kritik mafsal yataklarının yağlanması için de önerilir ve üretici tarafından bu uygulamalarda kullanımı onaylanmıştır.
Mobil Stern Boru Yağlayıcısı aşağıdaki üretici onaylarına sahiptir | |
Brown Kardeşler ve Şirketi, Ltd. | |
William Denny ve Kardeşler Ltd. | |
AEG | |
Alman Dokuma |
Viskozite | |
cSt @ 40ºC | 385 |
cSt @ 100ºC | 24 |
Viskozite İndeksi, ASTM D 2270 | 82 |
Akma Noktası, ºC, maks., ASTM D 97 | 10 |
Parlama Noktası, ºC, min, ASTM D 92 | 246 |
Yoğunluk @15°C kg/l, ASMT D 4052 | 0,915 |
API Yerçekimi | 23.1 |
Pas Testi-Deniz Suyu, ASTM D 1401 | Geçmek |
Timken Tuzlu Su Korozyon Testi | Geçmek |
Emülsiyon Testi, ASTM D 1401 | |
Emülsiyon @ 60 dk, ml | 60 |
Emülsiyon özellikleri | Kalın ve Sağlam |